Autor Tema: Lička kola  (Posjeta: 15672 )

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline Vera

  • Lektor Foruma
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 565
  • Postova: 1275
  • Karma: +25/-2
  • Spol: Ženski
Lička kola
« : Prosinca 13, 2010, 18:48:23 »
Gotovo sva seljačka domaćinstva imala su kola. Danas se  koriste kolima s gumama, koje često vuku traktori. No, svima su u živom sjećanju ostala drvena kola čiji su kotači bili okovani željezom pa ih stoga i nazivaju željeznim ili rjeđe gvozdenim kolima. Do zamjene željeznih kola za gumenjake došlo je tijekom 60-ih godina 20. stoljeća. I nakon zamjene kola, tegleće životinje služile su za vuču, a i ostali dijelovi kola nisu se promijenili.
Kola su se sastojala od dva dijela, prvih kola i zadnjih kola, rjeđe se koriste nazivi prvi trap i zadnji trap. Prva kola su niža, imaju manje kotače visoke oko 65 cm što omogućava lakšu vožnju, posebno na brdovitom terenu.Zadnja kola su visoka 85 cm. Kotači su se sastojali od palaca, gobelja i trupine. Gobelji su zakrivljeni lukovi kotača u koje se zabijaju palci (u svaki gobelj zabiju se po dva palca). Prva kola imala su 10 palaca, a stražnja koja su veća 12. Trupina, u kojoj se spajaju palci, izrađivala se od graba koji je tvrđe drvo, palci od jasenovine, a gobelji od bukve. Drvo za kotače trebalo je biti potpuno suho pa se sušilo na tavanima i po dvije godine jer bi u protivnom dolazilo do njegova pucanja. Posljednji dio izrade kotača obavljao se kod kovača koji je natezao tanku željeznu žinju preko gobelja.
Na području Krivog Puta prednji su kotači također niži zbog lakšeg upravljanja i veće stabilnosti kola. Nazivi gobelji i palci su u upotrebi u Krivom Putu, dok se razlikuju nazivi glavina i šinja (Krivi Put) te trupina i žinja (Krasno). 
Krasnarska kola sastojala su se od dva dijela što je omogućavalo njihovo produživanje da bi se prilagodila veličini prenošena tereta. Prva i zadnja kola povezivala je srčenica koja je omogućavala i produživanje kola. Na više mjesta na srčenici nalaze se rupe u koje se s pomoću željeznog klina
postavlja nastavak, drvena greda kojom se kola nastavljaju, odnosno produžavaju ovisno o dužini tereta, najčešće trupaca. I nova kola koja se koriste mogu se produžiti, ali to se sada izvodi izvlačenjem metalne cijevi iz srčenice. Važan dio kola je okretača kroz koju je prolazio klin koji je
omogućavao njezino okretanje. Okreću se samo prva kola, i to čitava, a ne samo kotači. Ispod okretače prolazile su rašljasto postavljene panoge koje su se naslanjale na osovinu koja je spajala dva kotača. Osovina se izrađivala od jasena za koji se navode da je najčvršće drvo i da manje trune od ostalih vrsta. Kod gumenjaka osovina je metalna. Osovina se naslanjala na drveno koritašce, na koje se stavljao oplen. Osovina, oplen i koritašce bili su međusobno povezani, a kroz oplen su prolazili drveni stupci diroci koji su pridržavali trupce. Ruda, kojom se upravljalo kolima, provlačila se kroz
panoge i kopčala za njih klinom, a panoge se naslanjale na drvenu logu čime se ruda dodatno učvrstila.
Zadnja kola sastoje se od srčenice, oplena i panoga. Stražnja kola nisu se okretala, ali je kočnica vinta bila samo na njima. Vinta je bila pričvršćena za srčenicu i željeznim lancem vezana za drvo koje se nalazilo ispred kotača. Okretanjem vinta se zatezala, a kako se drveni dio ispred kotača brzo trošio, trebalo ga je redovito mijenjati.
I na području Krivog Puta kola su se mogla produžiti, okretala su se samo prednja kola, a kočilo se na stražnjim kolima. Usporedba podataka pokazuje da se upotrebljavala ista vrsta kola, no neki nazivi njihovih dijelova se razlikuju. Primjerice, u Krasnu koriste se nazivi prva i zadnja kola, a u Krivom Putu prednji i zadnji štel, razmak između kola je u Krasnom nastavak, u Krivom Putu raspon, naziv panoge se koristi u Krasnu, škarice u Krivom Putu.
 Trupci su se na kola podizali pomoću metalnog kenduka kojim bi valjali trupac po dva komada drveta vira. Da ne bi spali s kola, trupci su se vezali odnosni zakličili lancima.
Ista kola koja su se koristila za prijevoz trupaca, služila su i za prijevoz sijena i gnojiva. Njihov prijevoz zahtijevao je neznatne preinake. Kad bi se prevozilo sijeno, postavljale su se lise. Lise su imale oblik ljestvi i bile su duge oko 4 metra. Postavljale su se na diroke, a jedna daska se stavljala kao pod. Sijeno se nije slagalo u bale, već bi se nabacalo na kola drvenim vilama, a učvrstilo bi se konopima, štrikovima.
Kada se prenosio gnoj, đubrivo, postavljali su se koševi od jelovine različite veličine. Podjednako su se kola prilagođavala promjeni tereta i na području Krivog Puta, ali su se upotrebljavali različiti nazivi: lise za sijeno nazivaju se škale, a koševi za gnoj lojtre.
 Za svadbe ili odlazak na sajmove koristila su se lakša kola zvana kola s vozićem ili se na kirijaška kola postavljao vozić od jele koja je laganije drvo. Sa strane vozića stajale su dvije daske, lengeri, duge oko 3,5 metara, sprijeda i straga su po dva stupića, a na dnu pod.11 Vozić je većinom imao četiri sica pa se moglo povesti do 12 ljudi. Kola s vozićem su se ukrašavala, a najčešće se bojala u zelenu boju. Ukrašavali su se i palci kotača i stupovi vozića. Za vozača svatova pozivao se onaj tko je imao poslušne konje koji neće pretjecat, ali ujedno žive i vesele jer nisu svi konji za vozit svadbu, a i nisu svi ni voljeli vozit u svatove.Tijekom zime, kada nisu bila u upotrebi, kola su se očuvala prekrivanjem ceradama ili u natkritim prostorima.

Volim Liku a Lika daleko!!!
Guests can not give points :(
point 0 Points

This topic did not receive points.

Offline Vera

  • Lektor Foruma
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 565
  • Postova: 1275
  • Karma: +25/-2
  • Spol: Ženski
Odg: Lička kola
« Odgovori #1 : Prosinca 13, 2010, 19:04:21 »
KOLA


Volim Liku a Lika daleko!!!

Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #2 : Veljače 05, 2011, 17:11:30 »
Stara kola..

ila_rendered
Lička kola


Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #3 : Ožujka 22, 2011, 20:36:42 »
Lička kola u Sincu.



Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #4 : Ožujka 27, 2011, 21:11:39 »
Lička kola u Brinju..



Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #5 : Travnja 30, 2011, 08:33:10 »
Evo ideje šta se može napravit od kola...



Offline vuksamotnjak

  • Opći Moderator
  • Stariji Ličan/ka
  • *****
  • Points: 3
  • Postova: 222
  • Karma: +7/-1
  • Spol: Muški
Odg: Lička kola
« Odgovori #6 : Kolovoza 10, 2011, 13:49:25 »
http://slike.nasa-lika.com/albums/userpics/10562/kola.JPG
Lička kola


izvor: Mirko Marković - O ETNOGENEZI STANOVNIŠTVA LIKE

Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #7 : Kolovoza 22, 2011, 16:27:30 »
Lička kola u Pazarištu

ila_rendered
Lička kola
  ila_rendered
Lička kola


Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #8 : Rujna 11, 2011, 07:22:50 »

Kola
Klikni da uvečaš

http://slike.nasa-lika.com/albums/userpics/10545/kola.jpg
Lička kola


Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1757
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Lička kola
« Odgovori #9 : Rujna 20, 2011, 08:23:50 »


http://slike.nasa-lika.com/albums/userpics/10545/kola1.jpg
Lička kola


 


Back to top