Lika => Lički običaji => Autor teme: velebitska-plava - Lipnja 24, 2007, 18:49:52
Naslov: Licko prelo
Autor: velebitska-plava - Lipnja 24, 2007, 18:49:52
Prelo je narodni običaj sastajanja zimi u jednoj od seoskih kuća, kako bi se razbila zimska dokolica, kada su svi poslovi završeni, a blago nahranjeno. U dogovorenu se kuću išlo predvečer na prelo, gdje su se ljudi zabavljali prepričavajući događaje, zbijajući šale, pjevajući uz tambure, a ponegdje se, ako je prostor to dopuštao i zaplesalo.
Igrali su i razne zabavne igre - "Cigananje", "Kaišanje", "Zupe" itd. Na prelo su išle sve djevojke iznad 15 godina, a momci su dolazili i iz okolnih sela. U kući je bilo i starijih ljudi. Momci i djevojke su se sastajali skoro svaku večer u nekoj od seoskih kuća i obično je dio prela prolazio radno, jer su djevojke prele, plele i tkale, a momci su tamburali, pjevali i šalili se. Subotom navečer bi se sastajalo veliko prelo-čijalo gdje bi djevojke čijale perje, a kad bi završile onda se častilo, pjevalo, zabavljalo, te igrale spomenute igre.
da, i ja sam bila tamo na prelo u dalekoj kanadi. Od kad sam bila mala bebica do prije dvije godine. I sjetim se kako puno su licani i prijatelji dosli pa zbog 'fire code' bilo previse ljudi pa smo kao malisani sakrili smo ispod stol tako policajci nisu nas tjerali doma! Uvijek su karte bile prodano ćim su bile za kupiti! Uvijek je bilo super atmosfera! Liko liko nedamo te nitko!
Ovaj običaj je karakterističan za većinu ličkih sela. Prelo je ustvari okupljanje momaka i djevojaka u večernjim satima u jednoj od kuća u selu. Prelo se zakazivalo u kući jednog zaseoka, a obično su djevojke određivale u kojoj će kući biti prelo. Za prelo se znalo dan ili dva prije održavanja. Obično djevojka obavijesti dečka da će biti prelo u njenom zaseoku u jednoj kući i ta vijest bi brzo prošla kroz cijelo selo. Postojale su dvije vrste prela. Jedno je bilo sazivano od domaćice kuće koja je pozivala djevojke i žene da dođu određenog dana uveče da joj opredu vunu, da čijaju perje, da pletu i sl. Za sve djevojke ili žene spremala se večera. Za obavljenji posao ženama se nije ništa plaćalo. Na ovo prelo obavezno su dolazili i mladići. Druga vrsta prela je kad se momci i djevojke okupe u jednoj kući gdje djevojke i žene obično predu, pletu, vezu .... svaka sebi. Za oba prela posebno je značajno bilo veselje i to uz pjesmu i muziku. Pjevalo se uz tamburicu zvanu kuterevka i uz usnu harmoniku koja se zvala muzike. Posebno mjesto u svim prelima obavezno imao je tzv. izlazak na vrata. Dečko i djevojka posebno su izlazili na kućna vrata (u prostoriji gdje je bilo prelo) i pozivali se od prisutnih momaka i djevojaka na vrata da se poljube. Svako je imao pravo birati. Ove poljupce na vratima nazivali su i Ljubav uz vrata. Oženjeni nisu pozivani na vrata. Na prela koja domaćini nisu posebno sazivali za obavljanje nekih ženskih poslova, dolazilo se poslije večere. Na prelima se nije pilo niti bilo šta jelo. Prela su trajala do kasno u noć, pa čak i do jutra. U jednom danu (uvečer) znalo se u selu održati i po nekoliko prela. Mladići su odlazili i u druga sela na prela. Obično se išlo pješke, u grupama. Prela su održavana od kraja jeseni tj.kada se završe poljoprivredni radovi, pa do proljeća, kada opet počinje sezona radova. Prela su se obično održavala u kućama gdje je bilo mladeži. Djevojke i mladići bi se tim povodom ljepše oblačili, nego obično. Na prelima se rađala Ljubav, pa bi tako dečko znao odvesti djevojku kući s prela, i oženiti je. Danas se prela u Lici više ne održavaju. Razlog za to je smanjeni broj mladih ljudi koji žive na selu. Održavaju se jedino u sklopu nekih svetkovina kada ih nastoje oživjeti neka Kuluturno-umjetnička društva, s namjerom da se ne zaborave. Eto, i ovaj moj opis prela napisan je s tom namjerom – da se ne zaboravi!!!
U ovim ispitanim selima prelo je poznato kao sastajanje djevojaka i mladića radi rada i zabave.Tako su sastanci imali radno-zabavni karakter jer bi nakon obavljenog posla uslijedila zabava prožeta pjesmom, plesom, šalama i raznovrsnim igrama. Na prelu se odvijalo više poslova –čijanje perja, čupanje vune, komušanje kukuruza, predenje vune.Radile su samo djevojke, dok su momci svirali, pjevali pogledavali i zadirkivali djevojke. Prela su se najčešće održavala u onoj kući gdje je trebala pomoć oko posla a u kojoj je bilo mladih, neudatih djevojaka. Jer prelo je bilo sastajanje i radi upoznavanja mogućeg odabira budućeg bračnog partnera. U prelo je obično pozivala djevojka čijoj je kući trebala pomoć oko posla. Ona bi pozvala svoje prijateljice dok su momci dolazili sami, nepozvani. Osim što se u prelo išlo po selima, moglo se ići i u obližnja sela. To je posebno vrijedilo za momke, dok je za djevojke potvrđeno da su samo išle u svoja sela, dok su u nekim selima išle samo uz dopuštenje roditelja ili pratnji braće. U ostalim selima prema ispitanim izvorima bilo je dopušteno djevojkama ići po drugim selima u prelo. Uobičajeno vrijeme održavanja prela bilo je zimi, dok su ljeti bila puno rjeđa. U korizmi i adventu nisu se održavala a zanimljiv je podatak da su u nekim selima prela bila zabranjena na tzv. kvatre tj. četiri dana u godini – na Uskrs, Duhove, Sv.Mihovila i Božić. Obično su bila subotom, ponekad koji dan u tjednu ako je trebalo što raditi. Na prelima se nije mnogo jelo i pilo, za što kao glavni razlog, kazivači navode neimaštinom. “Jelo se uglavnom malo“. “Ko je kako bogat. Ali više-manje svi smo bili sirotinja: “Ponekad bi se skuhala kava, popilo malo vina i rakije. Iako je vesela atmosfera na prelu bila već od početka večeri, prava bi zabava započela tek nakon obavljenog posla. No već i ranije, dok se još radilo znali su djevojke i mladići zapjevati jedni drugima pokoju pjesmu. Onda su jedni drugima pripjevavali .Tako bi djevojke zapjevale momcima: Kuterevo i te tvoje jame, dal ima u tebi koje janje za me.
A oni bi im uzvratili:
Bi divojko i ja bija zate ali imaš dosta krive gnjate.
Pjevalo se uz tamburice, gitaru, prim, berdu, te usnu i običnu harmoniku.Svirali su momci i nisu se unajmljivali posebni svirači koji bi se plaćali.Plesali su polke, valcer, kolo kukunješće, tango, drmeš i sving.i mladi su često igrali i razne igre kao što su propadanje, paun, pošta, skakanje u podu, ridanje i kozaljke.Zabavi bi tako potrajala dugo u noć, a na povratku bi momci pratili kući divojke, koje su im se sviđale. Prema kazivanjima prela su se u svim selima održavala prije 30-god. „Prela su se održavala dok nije došla osmogodišnja naobrazba. Kad je to došlo, sva je omladina postala gospoda sve je pobjeglo u grad. To je tragedija. Sve je prazno, možete satima hodati a nema nikoga „. Podaci prikupnjeni na ovoj temi podudarni su gotovo u svim ispitanim selima. Iznimka čine samo ona sela o plesovima i igrama. Naime pojedini su plesovi i igre poznati u svim ispitanim selima, dok su drugi ograničeni samo na neka. Tako je primjerice igra propadanje poznata svagdje, a ostale igre samo u nekim selima. Stoga bi trebalo detaljnije ispitati radi li se o u takvim slučajevima o zaboravljenim pojedinostima običaja ili pojedini plesovi i igre u dotičnim selima doista nisu s postojali. Isto tako, u sljedećim bi ispitvanjima veću pozornost trebalo obratiti na ponašanje djevojaka i mladića na prelu, točnije na slobodnije ponašanje.,- jeli ga bilo i što je ono podrazumijevalo.