« : Ožujka 23, 2009, 06:26:52 »
TRANSPORT TRUPACA RIJEKOM GACKOM
Klikni na slike i povećaj ih

Transport trupaca rijekom Gackom

Transport trupaca rijekom Gackom

Transport trupaca rijekom Gackom

Transport trupaca rijekom Gackom
Rijeka Gacka je i prije štetnog hidroenergetskog zahvata 1965 god. bila rijeka čiji je vodotok bio relativno kratak, gdje dubina i širina korita nije bila velika osobito na pojedinim dionicama što je bila karakteristika krških rijeka. Povjesnih podataka o transportu trupaca gotovo da i nema. Tek sporedno može se pronaći koji skromni zapis o pilanama na rijeci Gackoj. Tako je 1776 god. zapisano da su Midhat Prpić u Švici i Stipe Kolaković iz Sinca odbili prodati državi svoje pilane, odnosno zatražili su previsoku cijenu, da bi imali godišnju zaradu od 700-800 guldena. Treba naglasiti da je Prpićeva pilana u Švici bila u to vijeme jedina poznata pilana na vodeni pogon (u to vrijeme se upotrebljavalo ručno piljenje trupaca). Najvjerovatnije je da su u to vrijeme putevi do Švice bili loši, pa su trupci do pilane u Švici bili transportirani rijekom Gackom. Još jedna činjenica govori tome u prilog , najbogatija jelova šuma nalazi se uzvodno u pozadini Prozora i Čovića te je s tog područja transport Gackom bio najjednostavniji i najisplativiji.
PRIPREMA ZA TRANSPORT
Priprema za transport trupaca Gackom vršene su na obali najčešće na području Prozora i Čovića. Jelovi trupci bi se pilili na određenu dužinu najčešće na četri metra a rijeđe na osam metara. Svaki trupac bi na svom prednjem „Pramačnom dijelu“ da bi pružao čim manji otpor vodi, Onda bi se s gornje strane zatesanog dijela napravio prosjek u kojeg bi po svim trupcima mogao stati šćap (štap) koji ih je povezivao.

Transport trupaca rijekom Gackom

Transport trupaca rijekom Gackom
Da bi taj šćap 3-5 cm debljine bio pričvršćen za trupac okomito se bušila rupa u trupcu te se u nju zabijao drenov, grabov ili bukov kljin (klin) koji u zasječenom usjeku drži štap.Onda bi se trupci porinuli u vodu i onda je počelo spajanje štapom i kljinovima na već opisan način. Spajalo bi se 5-6 trupaca, a zavisilo je o debljini trupaca. Na zadnjem dijelu trupci se nisu povezivali kao na prednjem nego bi se pri kraju na dva vanjska trupca bušila rupa, zatim bi se od grbova tanjeg drveta (šepuke ili madije) napravila gužva jedan kraj gužve¹ bi se stavio u rupu i uglavio kljinom,

Transport trupaca rijekom Gackom

Transport trupaca rijekom Gackom
a onda se na isti način povezao na drugoj strani, time bi trupci bili potpuno učvršćeni i spojeni s tim je stvorena mladija² (splav).
Nije se prevozila samo jedna mladija nego bi ih se mladija nekoliko povezalo zajedno i onda bi tako pripremljen transport krenuo nizvodno rijekom Gackom. Tako se moglo spojiti oko 20 mladija nekad i više što je činilo dužinu od oko 80-100 metara, pritom se moglo kerepit (voziti rijekom) i do 100 pa i više m³. Svaka mladija bila bi na isti način pripremljena. Između sebe su bilo tijesno povezane s dvije gužve da prilikom kerepljenja nebi vijugale i otežavale transport. Vezanje se vršilo tako da bi se ispod gužve i oko kljina provlačila druga gužva, a zatim se na idućoj mladiji provlačila između trupaca i oko štapa i učvršćivala.

Transport trupaca rijekom Gackom
Transport trupaca Gackom zvao se kerepljenje . U kerepljenju su sudjelovale najmanje dvije osobe, a po mogućnosti i više njih. Rijeka gacka je uglavnom mirna toka jedna osoba bi hodala brinom (obalom) i potezala mladiju, a druga osoba bi bila na zadnjoj mladiji. Ta osoba je veslon (veslom) pomagala da mladije ne zapinju za obalu, a kao pomoćni alat služila je štica.

Transport trupaca rijekom Gackom
Štica je bila drvena motka koja je na vrhu imala metalni šiljak i kuku. Po potrebi se špicom od odguravala od obale, a kukom privlačila ondje gdje je trebalo. Na Gackoj je bilo nekoliko drvenih mostova ispod kojih, a između dva reda stupovlja je valjalo sprovesti mladiju.
Kerepljenje trupaca bilo je naporan i opasan posao. Pamte se veće i manje nezgode prilikom kerepljenja. Kerepljenje je trajalo sve do 1958 god. Tada je taj način prijevoza naglo opao a uskoro i prestao iz nekoliko razloga. Naime tada je prijevoz trupaca počinjao sa kamionima i postao je redovit, a i smatralo se da trupci gube na kvaliteti zbog zasjecanja i bušenja rupa na njihovim krajevima. Tada je takav posao izumro i od tada prestaje kerepljenje na Gackoj.
Hidroenergetskim zahvatom za HE Senj 1965 god. nestale su i prirodne mogućnosti kerepljenja zbog nestanka južnog kraka gacke za Švicu.
¹Gužva se pravi od stabla mladog graba ne debljeg od palca, stabalce treba biti dugo nekoliko metara. Jedan kraj odsječenog stabalca se dobro učvrsti, a rukama se mota, suče kako bi struktura drveta popucala po dužini i postala savitljiva.
²U Švici se ovakva splav zove madija
Text - Nikola Nina Furlan Slike - Dujmović Toni 
Transport trupaca rijekom Gackom

Transport trupaca rijekom Gackom