Autor Tema: Senjska željeznica  (Posjeta: 9694 )

0 ÄŒlanova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline filigranofil

  • Novi LiÄan/ka
  • *
  • Points: 0
  • Postova: 30
  • Karma: +7/-1
Senjska željeznica
« : Ožujka 13, 2012, 21:24:26 »
Autor: Kolar, Mira
Naslov:    Senjska željeznic ( The Railway of Senj )
Izvornik:    Senjski zbornik (0582-673X) 26 (1999); 247-284

Å ta kaže: U radu se iskazuje kako se Senj borio za željeznicu od prve Äetvrtine 19. stoljeća iako ju nikada nije dobio.

Ko želi saznat viÅ¡e, mora uzet u ruke Senjski zbornik  cita:-

Ako Äe ko uradit pouzetak (koliko toliko solidan, poÅ¡to je Älanka 10 stranica), dodat ću i ja neÅ¡to iz arhivske graÄ‘e....
Guests can not give points :(
point 0 Points

This topic did not receive points.

Offline Mile

  • Admin
  • LiÄki/a sokol/ica
  • *
  • Points: 985
  • Postova: 1100
  • Karma: +67/-2
  • Spol: MuÅ¡ki
    • www.nasa-lika.com
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #1 : Ožujka 13, 2012, 22:21:58 »
 pozz: filigranofile

Ma to ce draza odradit ne sikiraj se  kolce;
Aoj Liko kamena državo,
tebe mi je ostaviti žao.

Offline Draža

  • Super Moderator
  • LiÄki/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1756
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #2 : Ožujka 14, 2012, 10:25:28 »


Filli, uzela ja u ruke senjski zbornik, zanimljiva tema  cita:-  ima nekih tridesetak stranica, smi jem;- smi jem;- nastojat ću sredit, ali uskoćite i Vi malo... pozz:

Offline filigranofil

  • Novi LiÄan/ka
  • *
  • Points: 0
  • Postova: 30
  • Karma: +7/-1
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #3 : Ožujka 14, 2012, 21:05:18 »
Neznam, šta je napisala Mira Kolar. Sigurno se je potrudila. Sad vidim, da je više od 30 stranica.
Ako jih je napisala Äuvena povjesniÄarka, onda ću se morat i ja potrudit, da bi naÅ¡ao neÅ¡to Å¡to ona nije...
Ali kad sam rekao, rekao sam  pozz:

Offline Draža

  • Super Moderator
  • LiÄki/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1756
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #4 : Ožujka 15, 2012, 09:14:11 »
 
    Evo sve o željeznici ovdje                                               

     * Mira Kolar - Senjska željeznica.pdf (5502.67 kB - (downloada: 525 ).)



Offline filigranofil

  • Novi LiÄan/ka
  • *
  • Points: 0
  • Postova: 30
  • Karma: +7/-1
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #5 : Ožujka 15, 2012, 11:36:05 »
Dobro si se sjetila na i

...i rješila svoj dio posla.

Da, to je napisala prof.dr.sc.Mira Kolar-Dimitrijević.

E, sada neka ja naÄ‘em neÅ¡to, Å¡to ona nije   ;strah

Barem neki nacrt  ;papa

Offline Draža

  • Super Moderator
  • LiÄki/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1756
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #6 : Ožujka 15, 2012, 19:05:07 »



 smi jem;- smi jem;-  nacrt..... ma znam da budete neÅ¡ naÅ¡li.... pozz:

Offline filigranofil

  • Novi LiÄan/ka
  • *
  • Points: 0
  • Postova: 30
  • Karma: +7/-1
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #7 : Ožujka 16, 2012, 12:53:22 »
Nije tako strašno...

Sad vidim, da sam već obradio na forumu www.zeljeznice.net temu: Projekat M.Sanferma konjske željeznice Sisak-Karlovac 1842. godine.
Tamo sam se i raspisao o vojnom inženjeru Josipu Kajetanu Kneziću (1786-1848), graditelju planinskih cesta u hrvatskom kršu a i prvom od Hrvata, koji je projektirao neku željeznicu...

Link do Älanka: http://www.zeljeznice.net/forum/index.php?/topic/9845-projekat-msanferma-konjske-zeljeznice-sisak-karlovac-1842/

Šta je problem? Ako hoćeš vidjet fotke, moraš se logirat (i registrirati). A to se nikome neda.


Uradićemo pouzetak:

" U knjizi Prijedlozi i projekti željezniÄkih pruga u Hrvatskoj 1825-1863 je Bernard Stulli sabrao originalne dokumente o projektima za željezniÄke pruge u Hrvatskoj.
 
Tako je već 1825 godine A.L. Adamić iz Rijeke predložio izgradnju "tzv. željeznice" od Šoprona do Zagreba.
 Već 1828 godine ima Adamić ideje za željezniÄke pruge od Karlovca preko Zagreba do PeÅ¡te i BeÄa.
 
Dvorno ratno vijeće u BeÄu je 1827 godine povjerilo J.K. Kneziću izradu predstudije o moguÄnosti gradnje željeznice sa jednom traÄnicom od Siska do Karlobaga odnosno od Karlovca do Senja.
 Sistem sa jednom traÄnico je veÄ imao primjenu i u avstrijskoj monarhiji, ali imao je neke mane.
 
Knezić je 1829. godine odbacio ideju o gradnji železnice od Siska do Karlobaga u cijeloj dužini i od Karlovca do mora. Predlaže izgradnju "viseće" željeznice od Siska do Karlovca.
 
Predhodni izveÅ¡taj je Knezić predao 12.III.1833, kdje predlaže željeznicu od Siska do Bandinog Sela sa konjskom vuÄom.
 
Glavno zapovjedništvo u Zagrebu traži od Knezića detajlni elaborat za prugu Sisak-Bandino Selo i Knezić ga izradi još u istoj godini.
 Daljina pruge od Siska do Bandinog Sela iznosi 86 km (blagi usponi do 10 promila, minimalni polumjer zavoja: 120m i najveća dubina useka: 8 m).
 
Vuću vlakova bi na kolosjeku sa dvije paralelne traÄnice na poÄetku obavljali konji, a kasnije bi se prema potrebi preÅ¡lo na vuću lokomotivama na paru.
 
Polazna toÄka Knezićeve pruge bila je zamiÅ¡ljena u Vojnom Sisku na desnoj strani Kupe kod skladiÅ¡ta trgovca Kherna.
 Dvorsko ratno vijeće u BeÄu suglasilo se s Knezićevim generalnim projektom i dalo Kneziću nalog, da odmah izradi detajlni elaborat.
 
Na poÄetku 1840 je elaborat bio predat Generalkomandi u Zagrebu.
 
Trajanje vožnje konjskom vuÄom od Siska do Bandinog Sela procenjivao je Knezić na 8 sati, dakle prosjeÄno 10 km/h. Imao je poznavanje konjske željeznice Linz-Budjejovice, sagraÄ‘ene 1832 godine.
 
Originalni Knezićevi planovi za gradnju pruge od Siska do Bandinog Sela do sada nisu pronađeni.
 
Godine 1840 je krajiÅ¡ko glavno zapovjedniÅ¡tvo u Zagrebu povjerilo KneziÄu izradu studije projekta za izgradnju željeznice od Siska preko Gospića do Karlobaga.
 Knezić predlaže izgradnju željezniÄke pruge od Siska do Maljevca u dužini od 65 km, a od tud dalje do Karlobaga cestom.
 
Knezić je 5.X.1840 podnio Glavnom ZapovjedniÅ¡tvu u Zagrebu izcrpan izveÅ¡taj o studijama trgovaÄkih komunikacija:
 
1. Sisak-Bandino Selo-Josipdol -Senj
 2. Sisak-Maljevac-Gospić-Karlobag
 3. Sisak-Karlovac-Brod na Kupi-Delnice-Rijeka
 
u kojem dolazi do zakljuÄka, da je veza od Siska do Bandinog Sela željeznicom a odande dalje do Senja cestom najkraći i najekonomiÄniji trgovaÄki i prometni izlaz na Jadransko more.
 
Sve je izgledalo, da Äe se uskoro poÄeti sa gradnjom prve željezniÄke pruge u Hrvatskoj, doduÅ¡e sa konjskom vućom, ali sve je palo u vodu...

I ovaj projekt se zaustavi zbog rivalske luke u Rijeci.


Josip Kajetan Knezić (1786-1848)
 
http://cro-eu.com/galerija-fotografija/albums/userpics/10001/1-Josip_Kajetan_Knezic.gif




Prikaz "viseće željeznice" u Engleskoj, uz projekt J.K.Knezića iz 1829. godine...





detajli...

http://www.shrani.si/f/3n/Qh/4OsVuz0Y/viseca2a.jpg
Senjska željeznica



I na kraju sam dodao:
"Opis projekata kapetana K. Knezića sam dodao u temo zbog toga, da ne bi bilo mišljenja, da je M.A. Sanfermo bio prvi, koji je projektirao željeznicu od Siska do Karlovca."



Kako ide dalje?

Rijećani se udruže sa C.L. Bruck-om, direktorom glavnog avstrijskog brodarskog druÅ¡tva na Jadranu "Austrijskog Lloyda" u Trstu i rezultat je, da C.L. Bruck uloži 5. XI. 1842 u ime rijeÄkog DruÅ¡tva za izgradnju železniÄke pruge Sisak-Karlovac kod Ugarskog namjesniÄkog vijeća molbu za koncesiju za željeznicu Sisak-Karlovac.


Stulli piše:
"Projekt je izradio ing. M.A. Sanfermo iz Venecije, tehniÄki vrlo detaljno i dotjerano, uz obilnu gospodarsku argumentaciju, tako da je ovo jedan od najbolje izraÄ‘enih projekata u Äitavom razdoblju do 1863. godine, te je s pravom dobio mnogo laskavih ocjena.

Bruck je odmah priložio i zahtjev, da mu se odobri trasiranje produžetka pruge od Siska do Osijeka ili Vukovara.
Dakako da Bruck nije dobio iz Budima nikakvih odobrenja ni koncesija.DapaÄe, Äitava njegova koncepcija je oÅ¡tro napadnuta..."


Pogledajmo sada projekat Marca Antonia Sanferma.

Stulli donosi i prilog I Bruckovoj molbi, koji je izradio M.A. Sanfermo:

Ovako piše:
"Izvodi iz projekta željezniÄke pruge Sisak-Karlovac, izraÄ‘enog od M.A. Sanferma, a na temelju dobivene preliminarne koncesije od 21.VII. 1840.
Svrha je pruge: unapreÄ‘enje prijevoza žitarica i druge robe "iz Banata i Ugarske", pa time poticanje općeg razvitka Ugarske, Banata i Hrvatske. Na pruzi bi se oko 4/5 tereta prevozilo konjskom, a 1/5 parnom vuÄom. Opsežnim obrazloženjima i vrlo obimnom dokumentacijom dokazuje se opravdanost i ekonomiÄnost ovakve željezniÄke pruge s kombiniranom vuÄom."

Originalni naslov Priloga I je:

"Projetto di una strada a guide di ferro nel Regno di Croazia fra Carlstadt e la Sava a Galdovo con diramazione a Sziszek ed alla Sava rimpetto Agram"

Stulli piše:

"Ovo je jedan od najopsežnijih elaborata  o projektima željeznica u Hrvatskoj. Obuhvaća 566 stranica teksta. Priložen mu je bio i "Atlas" s 94 karte i plana. Radi uvida u cjelinu, a posebno radi uvida u sadržaj ovdje izostavljenih dijelova elaborata, objavljujemo u cjelini pregled sadržaja elaborata i atlasa:

Indice Generale Delle Materie Contenute Nel Progetto
.
.
Documenti Annesi Alla Esposizione Generale
.
.
Memorie A Corredo Della Esposizione Generale Dell Piano Tecnico-Economico
.
.
Indice Dell Atlante
.
.Riconoscenze planimetriche lungo la linea fra Carlstadt e Sziszek distinte per comunita



 


 

Offline filigranofil

  • Novi LiÄan/ka
  • *
  • Points: 0
  • Postova: 30
  • Karma: +7/-1
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #8 : Ožujka 16, 2012, 21:14:46 »
U knjigi B. Stulli-ja: Prijedlozi...
su objavljena 3 nacrta M.A. Sanferma.

Stulli piše:

" U primjerku "Atlasa" koji se Äuva u Hrvatskom državnom arhivu, na preglednoj karti cijele trase Sisak-Karlovac, naknadno su ucrtane i one varijante trase Å¡to ih je nekoliko godina kasnije predlagao ing. Zimpel."

Pregledna karta...




Civilni i vojni Sisak...

http://www.shrani.si/f/1w/CO/1TbVHHGH/sanfermo7a.jpg
Senjska željeznica



Plan Karlovca s lokacijom kolodvora...




I nacrt u Arhivu Slovenije ima ucrtanu Zimpelovu liniju...




poveÄava, ako koga zanima ova karta...

http://shrani.najdi.si/?27/sk/gI7opx3/1/img9670a.jpg


i još jedna...na kojoj je urisana Strada Ferrata...

http://shrani.najdi.si/?2K/100/1SxOHF6S/1/img9669a.jpg



Da se vratimo ka Kneziću...

Stulli u djelu: Prijedlozi...

"Dvorski ratni savjet obnavlja svoju inicijativu godine 1838, tražeći rjeÅ¡enje u željezniÄkoj pruzi iskljuÄivo kroz krajiÅ¡ko podruÄje. Tako dolazi do drugog Knežićeva projekta, s novim varijantom željezniÄke pruge od Siska u pravcu mora.
I ovaj drugi Knežićev elaborat od 25.VII.1838. obilno je dokumentiran, detaljno i struÄno obraÄ‘en, pa predstavlja daljni bogat izvor za iztraživanja.
TrgovaÄka prometnica od Siska do mora, koju ovdje predlaže, sastoji se od:željezniÄke pruge Vojni Sisak-Petrinja-Glina-Maljevac-KlokoÄ-Bandino Selo, od ukupno 10,5 njemaÄkih milja; nove ceste Bandino Selo-Josipdol, u dužini od oko 3 njemaÄke milje, a zatim od Josipdola do Senja poboljÅ¡anom trasom Jozefine, duljinom od oko 7 njemaÄkih milja. Knezić smatra, da je ovo najkraća moguća linija od Siska do mora, kojoj nijedna druga ne može konkurirati.
Transport bi od Siska do Senja trajao sveukupno oko 48 sati, dok traje sada 10-14 dana.
Na željezniÄkoj dionici Sisak-Bandino Selo Knezić ne predviÄ‘a sistem "viseće željeznice" (po Palmer sistemu sa konjskom vućom), kao Å¡to je to u predhodnom elaboratu Äinio.
U novom elaboratu predlaže prugu na konjsku vuću (s traÄnicama položenim na povrÅ¡inu zemlje), ili na lokomotivsku vuÄu.
Time ovaj drugi Knezićev elaborat sadrži prvi prijedlog jedne željezniÄke pruge u Hrvatskoj na lokomotivsku vuÄu, iako je predviÄ‘a samo alternativno."


Tu moram popraviti Stulli-ja, jer Knezić nikdje ne kaže, da je alternativni projekat lokomotivska vuÄa. On samo kaže, da se treba odluÄiti za izvedbu donjeg stroja, takvog kao je bio izveden na Ferdinandovoj severnoj željeznici, Å¡to znaÄi jake ÄeliÄne plosnate Å¡ine, pritrjene na tvrdu drveno konstrukciju, tako da može izdržati i težu parne lokomotive ili ne.
Tako, da bi bilo možda kada u buduÄnosti upotrebiti parnu vuÄu ili ne.




Offline filigranofil

  • Novi LiÄan/ka
  • *
  • Points: 0
  • Postova: 30
  • Karma: +7/-1
Odg: Senjska željeznica
« Odgovori #9 : Ožujka 16, 2012, 21:33:42 »
Sad smo došli do moga djela posla...



Da, to je napisala prof.dr.sc.Mira Kolar-Dimitrijević.

E, sada neka ja naÄ‘em neÅ¡to, Å¡to ona nije   ;strah

Barem neki nacrt  ;papa


Nije bilo lako pronaći nešto, što je umaklo profesorici Kolar.
U literaturi navodi djela Mirka Valentića, ali nema ovog predavanja, kojeg je imao Valentić u Austriji:

Das Eisenbahnnetz in der Militaergrenze Plaene und Verwirklichung,

a izdano je u knjizi:

Eisenbahnbau und Kapitalinteressen in den Beziehungen der oesterreichischen mit den suedslawischen Laendern , Wien 1993

Dakle: "ŽeljezniÄka mreža u Vojnoj Krajini. Planovi i uresniÄenje."


Ako se još sjećamo:


 
Originalni Knezićevi planovi za gradnju pruge od Siska do Bandinog Sela do sada nisu pronađeni.
 



A sad, pazi ovo!

Pored tog Valentićevog predavanja bila je kao prilog 10:

Pregledna karta projektirane željezniÄke pruge izmeÄ‘u Siska i Bandinog sela

Senj, 18.VII. 1838

(UIBERSICHTS-KARTE der projectirten EISENBAHN-LINIE zwischen Sziszek und Bandineszello)

Zengg, den 18.ten July 1838


Evo i te Knezićeve karte...



 


Back to top