Autor Tema: Vazniji mostovi u Lici  (Posjeta: 11152 )

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline Mile

  • Admin
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 985
  • Postova: 1100
  • Karma: +67/-2
  • Spol: Muški
    • www.nasa-lika.com
Vazniji mostovi u Lici
« : Veljače 15, 2008, 13:51:27 »
Most  u  Otočcu

Otočac je imao drveni most na onom rukavu rijeke Gacke koji teče prema Brlogu. Kako je ta most bio već ruševan odreila je krajiška zemaljska vlada (kod vojnog zapovjedništva u Zagrebu) da se mjesto drvenoga podigne kameni most. Posao je godine 1873 preuzeo riječki trgovac Katarinić. Gradnja mosta trajala je 3 godine, a stajala je  74.000 forinti. Blizu Otočca našao se sivi i dosta tvrdi vapnenac, od kojega su klesari prozveli građevni materijal za mosno ziđe. Za svod je upotrijebljen crni vapnenac iz 20 km udaljenenog kamenika kod Žute Lokve. Isti je kamen služio i za gradnju naslona na mostu. Novi svođeni i kameni most ima smo jedan otvo, koji je dug 13,60 metara. Širina mosta između oba naslona iznosi 7,50 metara, a visina msta zajedno sa naslonima mjeri u sredini 5,50 metara. Prigodom gradnje ovog mosta imao je poduzetnik znatnih neprilika radi toga što je tlo bilo veoma močvarno. Kod izvođenja temelja za upornjake i za krilne zidove moralo se pilote nastavljati, jer su se prvi piloti posve izgubili u glibu.

Moje zapažanje; kad krenem recimo iz Züricha  prema  Lici, Otočcu ...  na putu dugom oko 950 km  prijelaz preko bilo koje rijeke ili potoka obilježen je imenom iste, ali u Otočcu kod kamenog mosta nema nikakve oznake da se tu prelazi rijeka Gacka. Žalosno, ali istinito

Kameni most preko Gacke u Otočcu





Hvala Tomislavu na trudu i brzo obavljenom zadatku.
Aoj Liko kamena državo,
tebe mi je ostaviti žao.
Guests can not give points :(
point 0 Points

This topic did not receive points.

Offline Mile

  • Admin
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 985
  • Postova: 1100
  • Karma: +67/-2
  • Spol: Muški
    • www.nasa-lika.com
Odg: Mostovi u Lici
« Odgovori #1 : Veljače 17, 2008, 12:57:37 »
Kosinj

Na donjem toku rijeke Like nalaze se razmjerno gusto naseljena mjesta, poimenice: Gornji Kosinj, Krš, i Mlaka na gornjoj, a Donji Kosinj i Lipovo polje na donjoj strani polja, kojim protječe Lika. Tamo gdje je to polje najuže podigla  je nekada Vojna krajina drveni most preko Like. Ponori te rijeke nalaze se nešto niže kod Kućišta. Ako na jesen potraju dulje vremena kiše tada se korito Like napuni vodom tako da je ponori ne mogu dosta brzo progutati. Slično biva na proljeće, ako se snijeg na planinama počme naglo kopniti. Takvom se prigodom voda u rijeci digne i na 20 metara iznad redovite svoje razine te polavi sve kuće i puteve zu lijevu i desnu obalu Like. Ponekad se događalo da je Lika za visokog vodostaja oštetila , porušila ili odnijela spomenuti drveni most. Tako je npr. Godine 1879 odnijela  spomenuti drveni most kod Kosinja, gdje je troškom od  6‘100 forinti sagrađen novi drveni most, a trosak je podnijela krajiška investicionalna zaklada. Jednaka se nesreća zbila i u proljeće godine  1915, radi toga je Hrvatska zemaljska vlada odlučila da će ujesto drvenog sagraditi kameni most. Ivedbu je tada osujetio 1. svj. Rat, a poslije rata nestade i Hrvatske zemaljske vlade. Da se ipak jednom dokraje neprilike što ich je trpio narod uslijedpomanjkanja valjanog mosta, dali su sami Kosinjani godine 1925 izraditi nacrte za gradnju kamenog mosta; oni su nacrte zajedno s proračunom odnijeli ministastvu građevina u Beogradu zu molbu da država podigne taj most. I zaista je država godine 1928 pristupila gradnji tog mosta. Troškom od 630.000 dinara izgrađeni su godine 1929. temelji, stupovi i zidovi za privozne rampe. Ovu je gradnju izveo ing. H Freund, poduzetnik iz Gospića. Nato je država obustavila daljnju gradnju, te je most ostao nedovršen punih 6 godina. Godine 1935 nastavila je gradnu Savska banovina pod čiju je upravu došla cesta, koja od Gospića kroz Perušić  vodi u Kosinj. Posao je preuzela tvrtka I. Slavec iz Ljubljane, a gradnju je izvodio ing. A. Novak, i to po osnovi ing. Milivoja Frkovića iz Gospića. Most je troškom od daljnjih 870.000 dinara dovršen i prometu predan u prosincu 1936 godine. Svi su dakle troškovi toga mosta iznosili tadašnjih 1.500.000 dinara. O mostu; Niveleta nadvisuje temelje mosta za 12 metara. Dužina mosta iznosi sa upornjacima, ali bez privoznih rampi 70 metara, a širina između kamenih parapeta (ograde) 5,50 metara. Most se sastoji od tri polukružna svoda, koji počivaju na dva stupa i dva upornjaka, a svaki ima 18 metara svijetlog otvora. Gradnja je izvedena od teškog kamenja, koje se vadio i tesao blizo mosta. Beton je upotrijebljen samo za temelje stupova i za još neke manje radove. Gradnjom ovog mosta upravljao je ing. Milivoj Frković, a stalan nadzor vršili su inžinjeri J.Plemić i V Leskovac.

Izvor: Dr. Rudolf  Horvat,  Lika i Krbava

Most je obnovljen zadni put 1953-1954, a radove je izvelo poduzeće "Lika" iz Gospića




Više slika od mosta možete pogledati  ovdje>>>  


Aoj Liko kamena državo,
tebe mi je ostaviti žao.

Offline Mile

  • Admin
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 985
  • Postova: 1100
  • Karma: +67/-2
  • Spol: Muški
    • www.nasa-lika.com
Most u Ličkom Lešću
« Odgovori #2 : Siječnja 16, 2010, 12:57:39 »
U Ličkom Lešću na rijeci Gackoj nekada je postojao drveni most s tri jednako široka otvora. Tokom vremena istrunula je oplata od drvenih i vrlo masivnih pilova na kojima je počivao most.Kako je uporedo s ti istrunula i nadgradnja mosta, trebalo je pristupiti gradnji novog i solidnijeg mosta preko rijeke gacke. Trošak za gradnju mosta dalo je zajedničko ugarsko-hrvatsko ministarstvo za komunikacije, budući da se most nalazi na državnoj (dalmatinskoj) cesti. Novi most je podignut 1889. godine od kamena i željeza., a stajao je (zajedno sa nasipima i uređenjem ceste) oko 38.000 forinti. Upornjaci su bili izvedeni od kamena na ravnom kamenitom tlu. U visini od 4 metra ležala je na tim upornjacima željezna konstrukcija sa paraboličnim oblukom koji je u sredini bio visok 6 metara. Željeznu je konstrukciju za ovaj most dobavila i montirala tvrtka Schlick iz Budimpešte. Cijeli most je imao samo jedan otvor, koji je bio dug 37.80 metara. Kolnik na mostu bio je širok 6 metara. Hrastove platice na kolniku počivale su na devet željeznih traverza, koje su opet bile položene na 13 jakih poprečnih željeznih greda.

Izvor gore; Dr. Rudolf Horvat Lika i Krbava, povijesne slike, crtice i bilješke. Svezak 1. Opći dio. Izdanje Matice Hrvatske Zagreb 1941.

Vjerovatno je kolnik mosta, samim tim i nosači  bio dorađivan no to mi nije poznato ukoliko dobijem te  informacije bit će dodane.

Most je srušen krajem petog mjeseca 1979  poslije ponoći, a srušila ba je bivša JNA prevozeći visoki teret te zapevši za prvu poprečnu traverzu most se jednostavno prepolovio i zajedno sa teretom završio u koritu. I ja se još dobro sjećam kad smo išli ujutro u školu u Ličko Lešće  dobro pamtim sliku prepolovljenog  mosta i kamiona sa labudicom i teretom (mislim da je bio tenk, ali nisam siguran).

Most je bio star kad je srušen 90 godina.

Inžinjerija vojske je brzo postavila pontonski most za tranzit s gornje strane toka rijeke Gacke odmah uz srušeni oko 10-ak metara udaljenosti. Uz pontonski most sa strane je bio i poseban za pješake.

Most je slikan 70-ih godina po slici od Tita na sredini mosta i zastava te pavenke  izgleda u vrijeme  prolaska štafete mladosti u bivšoj SFRJ

ila_rendered
Vazniji mostovi u Lici


Izgled današnjeg mosta koji je napravljen na mjestu srušenog 1979-1980


Moram napomenuti da sam za slikama tragao i čekao oko 2 godine te se ovim putem zahvaljujem Valentini na sceniranju i slanju slika, Tomi Jagodiću Tuli i Joji Vašareviću  na ustupljenim slikama.

Veće slike možete vidjeti klikom na >>>Galeriju slika

Aoj Liko kamena državo,
tebe mi je ostaviti žao.

Offline Vera

  • Lektor Foruma
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 595
  • Postova: 1281
  • Karma: +25/-2
  • Spol: Ženski
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #3 : Prosinca 06, 2010, 20:23:47 »
Most preko Like u Budaku
Kod Budaka je 1852 g. sagrađen svođeni most preko rijeke Like na državnoj (tzv. dalmatinskoj) cesti blizu Ličkog Osika. Most je građen od kamena, i to od tvrdog sivog vapnenca, koji je proizveden na samom gradilištu. Most ima po svodovima 3 otvora od kojih je svaki širok 17m i 15 cm. Od najvišeg vodostaja rijeke do sredine svoda ima još 8 m i 53 cm. Zajedno sa zaslonima most je visok 18m i 50 cm. Obnova čeonih zidova napravljena je 1873. i 1886. godine a u II. svj. ratu porušeni su mu kameni svodovi.
Most je obnovljen ali  ne u izvornom obliku.
Predaja kaže da je taj isti most gradio onaj isti talijanski graditelj, koji je podigao i kameni most kod Kaluđerovca.










Volim Liku a Lika daleko!!!

Offline Vera

  • Lektor Foruma
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 595
  • Postova: 1281
  • Karma: +25/-2
  • Spol: Ženski
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #4 : Prosinca 17, 2010, 19:26:50 »
MOST KALUĐEROVAC

Blizu sela Kaluđerovca sagrađen je g. 1836 most na rijeci Lici. Most je građen od kamena (tvrdog sivog vapnenca) na općinskoj cesti koja iz Perušića vodi u selo Klanac. Otvor mosta ispod svoda ima širinu 28,80 metara.Desna i lijeva obala Like je pećinasta i veoma strma, a most se diže punih 30 metara iznad rijeke. Mosni upornjaci  počivaju neposredno na litici, a svod je sapet jakim željeznim sponama.Pogled s tog mosta na duboko korito Like, omeđašeno golim klisurama, ostaju gledaocu trajno u pameti, jer se tu vidi zaista >>divlje-romantična<< priroda. Sve do godine 1885 most nije imao naslone, a godine 1892 popravljenje most jer su se na mostu pokazale pukotine. Kolnik je na mostu širok 4.40 m. Nije nam poznat graditelj tog mosta, usmena predaja veli da je graditelj bio Talijan, i da je imao velikih poteškoća i neprilika, jer je tokom  gradnje voda u Lici naglo porasla i odnijela skele. Oštećen je nekoliko puta, prvi put već tijekom gradnje kod otpuštanja skele i  u II. Svjetskom  ratu porušen središnji dio raspona i nije obnovljen.

Volim Liku a Lika daleko!!!

Offline Vera

  • Lektor Foruma
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 595
  • Postova: 1281
  • Karma: +25/-2
  • Spol: Ženski
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #5 : Siječnja 19, 2011, 18:44:26 »
Za vrijeme Marije Terezije od 1740. do 1780. god. Sproveden je jedinstven sustav uprave na cijelom podrucju vojne krajine, a sve u interesu Austro-Ugarske. U njeno vrijeme izgrađen je makadamski put od Poljanka do Ogulina. U to vrijeme izgrađen je i most na rijeci Jesenici. Klesanje i ugradnja kamenih blokova na potporama u vodi izgrađena je samo vještinom i upornošću snažnih gorštaka. Tragovi starog puta u narodu poznat kao "stara cesta" kroz Borik, Ličku Jesenicu, Bijele Drage i Jurge i danas postoje, jedan od njih je i ovaj most na rijeci Jesenici koji je završen 1810. godine.







Preuzeto sa http://www.saborsko.net/
Volim Liku a Lika daleko!!!

Offline Vera

  • Lektor Foruma
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 595
  • Postova: 1281
  • Karma: +25/-2
  • Spol: Ženski
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #6 : Siječnja 23, 2011, 13:18:19 »
Most preko Like u Kosinju dok je bio u gradnji.


Volim Liku a Lika daleko!!!

Offline Mile

  • Admin
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 985
  • Postova: 1100
  • Karma: +67/-2
  • Spol: Muški
    • www.nasa-lika.com
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #7 : Travnja 12, 2011, 07:57:02 »
Sadašnji most preko rijeke Like kod Budaka

[blink]Klik[/blink] na sliku

ila_rendered
Vazniji mostovi u Lici

Aoj Liko kamena državo,
tebe mi je ostaviti žao.

Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1756
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #8 : Svibnja 04, 2011, 08:56:25 »
                          Struppijev most preko potoka Radetića u Brinju

                                        Sa sunčanom urom na  parapetu kamenog mosta


ila_rendered
Vazniji mostovi u Lici


ila_rendered
Vazniji mostovi u Lici


Offline Draža

  • Super Moderator
  • Lički/a sokol/ica
  • *****
  • Points: 675
  • Postova: 1756
  • Karma: +68/-2
  • Spol: Ženski
  • Ljubi bližnjega svoga,kao samoga sebe..
Odg: Vazniji mostovi u Lici
« Odgovori #9 : Kolovoza 11, 2011, 22:17:16 »
Most u Pazarištu



 


Back to top